مالیات الکترونیک

مالیات الکترونیک در ایران

۵ مطلب در مهر ۱۳۹۶ ثبت شده است

پرداخت مالیات به صورت الکترونیکی

پرداخت مالیات رایج ترین شکل تعامل بین مودیان و سازمان مالیاتی است.بر اساس ارزیابی انجام شده در نظام مالیاتی و بانکی استرالیا نشان می دهد که روشهای پرداخت کاملاْ حضوری (نظیر استفاده از چک) حدود پنج تا شش برابر بیشتر از روش های کاملا الکترونیکی مانند پرداخت اعتباری به سازمان مالیاتی و سیستم بانکی هزینه تحمیل کرده است.با در نظر گرفتن حجم بالای پرداختی به سازمان های مالیاتی که به صورت حضوری انجام می شود پرداخت الکترونیکی می تواند باعث صرفه جویی های زیادی شود.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
امیر قربانی

سیستم مالیات فرانسه

در فرانسه سیستم مالیات بر درآمد بر اساس ارائه اظهارنامه مالیاتی بصورت سالانه می باشد.بیش از 36میلیون خانوار (از مجموع 63میلیون نفر جمعیت)موظف به ارائه اظهارنامه مالیات بر درآمد خود بصورت سالیانه هستند.

بر اساس یک طرح آزمایشی در یکی از ادارت استانی فرانسه در سال2005،اظهارنامه های مالیاتی از قبل تکمیل شده در سراسر فرانسه در سال2006 معرفی شد.در ابتدا اطلاعات درآمدی از پیش تکمیل شده شامل حقوق و دستمزد،پرداخت های قانونی به بیماران،حقوق بازنشستگی،بیمه بیکاری وکمک هزینه بازنشستگی پیش از موعد،می شد.

علاوه بر گروه های فوق موارد جدیدی از سال 2008 به این گروه ها اضافه شده است که شامل سهام،اوراق قرضه،وام ها و اوراق بهادار می باشد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
امیر قربانی

اظهارنامه مالیاتی در دانمارک

در سال های اخیر تعدادی از کشورها پیشرفت قابل ملاحظه ای در ارائه اتوماتیک اظهارنامه مالیاتی با استفاده از روش پیش تکمیل برای مودیان مالیاتی(ارباب رجوع)داشته اند.در کشور دانمارک استفاده از پیش تکمیل اظهارنامه های مالیاتی در اواخر سال 1980 میلادی در سطح بسیار محدودی آغاز شدو در سال 2008 میلادی  با استقرار یافتن اتوماسیون کامل اکثریت قریب به اتفاق مودیان قادر به دسترسی به اطلاعات اظهارنامه و برگ تشخیص خودشان شدند.

اتوماسیون کامل در سال 2008 در  سیستم مالیاتی دانمارک باعث شد مودیان دیگر اظهارنامه از پیش تکمیل شده را دریافت نکنند، و به جای آن به مودیان اجازه داده شده که به صورت آنلاین جزئیات مربوط به اظهارنامه های خود را ملاحظه کرده و بدهی مالیاتی خود را مورد تائید قرار دهند.

30

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
امیر قربانی

انواع خدمات الکترونیک ارائه شده در سازمان های مالیاتی دنیا

از خدمات الکترونیکی که در اکثر سازمان های مالیاتی دنیا به مودیان  و ارباب رجوع ها و همچنین مشاوران مالیاتی داده می شود عبارتند از :
1-ارائه اطلاعات مالیاتی و سایر موارد از طریق اینترنت
2-تکمیل اظهارنامه به صورت الکترونیکی
3-پیش نکمیل(ثبت موقت) اظهارنامه ها به طور کامل یا نیمه کامل
4-ارائه خدمات مختلف الکترونیکی در زمینه مالیات ماندد پرداخت آنلاین مالیات
5-دسترسی به  اطلاعات مالیاتی مودیان از طریق نام کاربری و رمز ورود محرمانه
6-مراکز ارائه خدمات تلفنی برای ارئه خدمات بیشتر به مودیان مالیاتی(ارباب رجوع)

(منبع:بررسی تطبیقی نظام های مالیاتی کشورهای منتخب جهان;تشخیص مالیات بر اساس قرائن در بنگاه ها و ارائه خدمات الکترونیکی در سازمان های مالیاتی،معاونت پژوهش برنامه ریزی و امور بین الملل سازمان امور مالیاتی کشور)

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
امیر قربانی

دولت الکترونیک در کره جنوبی-1

دولت الکترونیک در کره جنوبی سیستمی تحت وب است که پنج پایگاه داده اصلی دارد که عبارتند از :1-پایگاه اطلاعات شهروندان(ثبت احوال)2-پایگاه داده املاک 3-پایگاه داده های وسایل نقلیه و خودرو4-پایگاه داده مالیات5-پایگاه داده های بیمه

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
امیر قربانی